måndag 17 oktober 2016

Storyjumper

I september var vi på studiebesök på VUC SYD i Haderslev, Danmark, tillsammans med en delegation från Finland såväl från Sverige. Något jag fick speciellt med mig var hur man inte längre enbart såg studerande som konsumenter utav kunskap utan faktiskt också producenter. Sen, när vi kör Windows miljö istället för iPad och apple kommer ju plötsligt tekniken emot oss och allt sånt man enkelt kan göra med en app måste vi nu lösa på annat sätt.

I min jakt på att hitta ett verktyg att själv skapa digitalt läromedel i, snubblade jag på Storyjumper som är ett mycket simplare och naturligtvis mer begränsat program. Sen, bara för att det är så enkelt behöver det inte betyda att det är ett dåligt verktyg, säkert fullt tillräckligt just för att det är så enkelt. 

Det bästa av allt; den finns i klassrumsmiljö!!

Sen ännu, det är ett webbaserat system så man behöver inte ladda ner och installera något.


Jag registrerade mig (sign up) som användare, lärare och administrator av min skola. Det var faktiskt busenkelt. Sen la jag dit en kollega, en lärare. Fortfarande inga problem. Sen satte jag upp en klass och fyllde på med mina elever och bad dem logga in, och då fick jag lite hjärtinsnörp! De kunde också ange sig själva som både lärare och admin...

Så jag testade det där. 
Om eleverna markerar sig som lärare eller administratörer ramlar de utanför min uppsatta organisation och kan bara administrera sig själva eller sina vänner.


Sen, bara för att jag är nyfiken skapade jag en egen lärarprofil också. Man loggar in helt samma, fast läraren får frågan om denne kommer att fungera som administratör (hantera andra lärare) vilket mer är en samvetsfråga.



Därefter måste varje lärare själv administrera sin klass, dvs själv skapa sin klass och lägga till elever i klassen. Tryck på "create new class".


Det första den vill att du skall göra är att skriva in ett lösenord till din klass, detta lösenord är det lösenord dina studerande använder för att komma in på plattformen och in i din klass.


Nu är din klass startad och därefter frågar programmet dig att lägga till studerande i din klass.



I samma fönster där du sedan lägger till dina studerande har du också platsen var du namnger din klass och också verktygspanelen. Nu verkar det här vara ett verktyg för grundskolan och modersmål, därför antar programmet att alla elever är under 13 år gamla.



Studerande själva har inte så mycket annat val, när de loggat in, än att just starta en bok och påbörja sitt arbete.


Det jag själv gillar mest, eftersom jag är en kontroll nörd, är att jag kan följa mina elevers arbete och titta på deras böcker (samtidigt som de arbetar!).





Kostnad?
Programmet är faktiskt gratis! 
Det är först när du vill trycka böckerna, antingen digitalt eller i papper, som det börjar kosta pengar. Men eftersom man det finns tre (3) olika sekretess grader kan studerande välja mellan att göra (1) boken åtkomlig för alla, (2) bara ha en länk till boken eller (3) få en HTML kod att kopiera in på sin blogg.

Ytterligare en fördel som jag gillar skarpt: 
Studerande kan också bjuda in en vän så att man tillsammans kan göra ett bok grupparbete! 


Hur gör man då själva boken?
Eftersom mina studerande skall bli IT stöd har de fått i uppdrag att testa programmet och också göra en tutorial (ljud var valfritt). Annars finns det flera tutorials på YouTube, exempelvis denna:


Hur blir då resultatet?
Här är ett elevarbete!

Book titled 'Fujitsu Siemens'
Read this free book made on StoryJumper

1 kommentar:

  1. Nu har jag tittat. Verkar bra, skall se när och hur jag kan prova med något projekt. Tar säkert lite tid men jag tror nog jag kan ha nytta av detta. Tack Kalle för tipset

    SvaraRadera